Muskelinflammation

(Denna sida tar upp vad muskelinflammation är på friska individer och inte inflammationer i musklerna hos tex reumatiker.)

En muskelinflammation uppstår när en muskel blir statisk och lågintensivt överansträngd (krampar), dvs ligger statiskt och spänner sig. Muskeln får då ingen vila och dålig blodgenomströmning – syrebrist uppstår då i muskeln och det blidas mjölksyra. Mjölksyran är sur och irriterar smärtreceptorerna som ger ifrån sig smärtsignaler. Kroppen reagerar även med en inflammation i muskeln som ett svar irritationen av mjölksyran.

Det är vanligt att läkare skrivit ut antiinflammatorisk medicin mot inflammationen och det kan minska smärtan MEN det tar inte bort orsaken till att muskeln krampar. En duktig kiropraktor söker och finner orsaken till att muskeln krampar – behandlar detta och då slappnar muskeln av. När muskeln är avslappnad återgår muskeln till sin normala funktion och muskelinflammationen och smärtan försvinner.

Exempel på orsaker till muskelinflammation

Exempel 1:
En person är låst/blockerad i bäckenet i en högerrotation. Detta kan uppkomma efter ett fall eller att man sitter snett på en stol dagligen. Kroppen kommer då kompensera detta med att rotera åt vänster lite längre upp tex i skuldran. Musklerna kommer då krampa vid skuldran och smärta uppstår. Behandlingen för detta är INTE att äta tabletter utan att släppa på blockeringen i bäckenet.

Exempel 2:
Pga för mkt sittande har en person blivit kort i musklerna på framsidan – mage, höftböjare och bröstmuskler – då de inte sträcks ut. Detta kommer ge personen en dålig hållning med framskjutna axlar och krummad rygg. Detta kommer då överbelasta musklerna i bröstryggen som får kämpa för att hålla uppe ryggen. Musklerna blir då utmattade och en muskelinflammation uppstår med smärta som symptom. Behandlingen blir då bla att stretcha mage, höftböjare och bröstmuskler. Det kommer säkert även behövas att släppa på låsningar i bröstryggen som uppstått pga överbelastningen.

Vill Du läsa mer om muskelinflammation rekommenderar jag dig att läsa: Muskelinflammation

Mottaggningen

På den här mottagningen fokuserar vi på att finna orsaken till din muskelinflammation och behandla den. På så sätt får du både snabbare och bättre långsiktigt symptomlindring.

Ring idag eller boka direkt online!

Kristofer Eklund
Leg. Kiropraktor